“Ud’u ila sabieli Rabbika bi al-hikmati …” (Quran 3:110)
Nodig uit tot het Pad van je Meester, met wijsheid…
en aan het einde: “Inna Rabbaka, huwa aalam” – “Allah weet beter”

Allah alleen weet echt wie geleid wordt en wie niet. Misschien denk je op het eerste zicht dat iemand geleid is en een ander niet. Allah zegt jou hier: “Ik weet beter dan jij wie wel of niet geleid wordt.” Een Ramadan-anekdote:

Ik was in Texas. Na Tarawieh steekt toch wel wat extra honger de kop op. Er zijn dan slechts twee restaurants open in Dallas en dus trekken we ’s avonds laat naar een ervan. Daar zitten we. Enkele kerels. We zitten te eten en aan de tafel naast ons zitten twee jonge vrouwen die volgens islamitische normen echt wel onfatsoenlijk gekleed zijn.

We denken niet dat ze moslim zijn. Omdat de tafels tamelijk dicht bij elkaar staan, horen we ze met elkaar praten. Een van hen zegt: “Ik voel me zo slecht. Ik heb al zowat een jaar lang niet meer gebeden.” En de andere: “Ik ook. Het is Ramadan, we kunnen beter gaan. Ik denk dat ik nog een hijab in de wagen heb.”

Dat is het gesprek tussen die twee en intussen probeer ik mijn shaorma te eten, en ik verstijf. Huh? En middenin hun maaltijd stonden ze op. Ze aten hun eten niet eens op. Ze vertrokken! “De masdjid zal wel nog open zijn vanwege Ramadan. Dan houden ze hem de hele nacht open. Komaan, we zijn weg!”

Allah weet het, wij niet, maar het kan goed zijn dat hùn Salaah meer waard is voor Allah dan die van iemand die Hafiz van de Quran is en de hele nacht heeft gebeden, maar zijn hoofd er niet bij hij omdat hij alleen reciteerde om indruk te maken op de mensen.

Wij weten niets.
Wij mogen niet oordelen over het innerlijke
op basis van het uiterlijke.

Laat het oordeel aan Allah!

Uittreksel uit:
https://mariaminislam.wordpress.com/2015/05/31/waar-doen-we-fout-1-van-4/
Oorspronkelijke lezing (Engels):
https://www.youtube.com/watch?v=90jLQCcz-Dc

