Het was mooi weer vandaag en ik kon wat beweging gebruiken…
Een wandeling in de omgeving doet me altijd goed.

Het is heerlijk de dieren in de rivierkant te horen en dan te zien hoe ze wegstuiven wanneer ze merken dat er een “mensbeest” staat te kijken. Stilletjes stappen, sussend praten,… het helpt niet. Dat is nu eenmaal de natuur.

Wat ik altijd prachtig vind
is de manier waarop een buizerd
hoog boven een bosje of enkele struiken
minuten en minuten lang stil in de lucht hangt,

Featured image

Ik mag niet denken aan zijn slachtoffer,
natuurlijk, maar ook dat is de natuur.

Wat een prachtbeest. En hoe eenvoudig lijkt het voor hem om daar bijna doodstil te blijven hangen. Daarvoor moet hij enorm goed de thermiek van opstijgende en dalende luchtlagen en de richting en kracht van de wind aanvoelen. Zonder universiteitsstudies… Allah zegt toch dat geen vogel in de lucht kan blijven hangen zonder dat Hij hem daar vasthoudt? Ik word er stil van. Ik kijk en geniet en ben dankbaar voor dit beeld, alhamdolillah…

En dan komt daar ineens
van op de grond
een vogel recht omhoog
naar hem toe vliegen!

Hij is veel kleiner en slanker. Het is absoluut zeker geen buizerd, maar ik sta te ver om te zien wat het dan wel is. Wat zich daar afspeelt slaat me met verstomming. Allicht was die vogel een van de mogelijke prooien van de buizerd – of waren zijn jongen dat – en wat doet hij? Hij vliegt er recht op af! Die kleine vogel tegen de grote boze roofvogel! En de buizerd wijkt een beetje. De vogel keert terug. De buizerd draait opzij. Opnieuw komt het beestje recht op het gevaar af en nog en nog en nog…! Beetje bij beetje dwingt hij de buizerd zo een andere richting uit, weg van wat hij daar beneden beschermt. En dan gaat hij naar huis en de buizerd vliegt weg…

Almachtige God, de tranen springen uit mijn ogen!
De prooi keert zich tegen zijn aanvaller en wint.

Op dat ogenblik had ik lopen piekeren of deze blog wel een wijze zet was. Wat als iemand “van hen” me herkent en aanpakt? En Allah trok me naar buiten en toonde me dat tafereel: blijf niet op de grond zitten kijken en klagen en vrezen. Vlieg op en val ze lastig. Duw ze in de goede richting. Insh’Allah. Heb jij ook de moed om je vleugels uit te slaan, om te proberen tegengewicht te bieden aan de invloed van extremistische dwalende moslims die geweld en terreur zaaien? “Like” en “Share” er dan op los!

